יום חמישי, 29 במאי 2008

סוגים של תיבות על הבוקר

קמתי הבוקר, ראיתי את תיבות הנגינה בבית שלי(תיבה), קראתי קצת את הבלוג וראיתי את הסרטון על תיבת נגינה תיבת נוח. תיבת נוח, התיבה שהצילה את כולנו מטביעה. יצאתי מהבית נכנסתי לאוטו(תיבה), העברתי לראשון בתיבת ההילוכים ונסעתי לדואר לשלוח חבילה(תיבה). כשחזרתי ראיתי את הגיטרה(תיבה) מעלה אבק וחשבתי שאולי אנגן קצת הערב. החיים מסביבנו מלאים בתיבות מסוגים שונים. מובן מאליו...
תיבת נגינה
מנגנון תיבת נגינה
תיבת נגינה קלאסית עם בלרינה
תיבת נגינה היא סוג של אוטומטון, המיועד להשמעת מנגינות.
לב מנגנון תיבת הנגינה הוא תוף מתכת עליו מוטבעים זיזים. התוף מסתובב כנגד שורת מפרטים העשויים בתבנית "מסרק" כאשר כל "שן" ב"מסרק" משמיעה בפריטה עליה גובה צליל אחר. לעתים משולבים יחד עם המפרטים כלי הקשה זעירים כתופים או פעמונים.
סיבוב התוף נעשה על-ידי קפיץ ספירלי הנמתח באמצעות מפתח ומשוחרר באופן מבוקר על ידי וסת צנטריפוגלי, על מנת שקצב הסיבוב יהיה אחיד. אפשרות אחרת לסיבוב התוף, במיוחד בתיבות גדולות-מימדים, היא באמצעות בוכנת-יד (מנואלה).

תיבת נח
נח בונה את התיבה תיבת נח על פי המסופר בתורה בפרשת נח, הייתה תיבת עץ ענקית שנח, הצדיק היחיד בארץ, הצטווה בידי אלוהים לבנותה, במטרה למלט בה את משפחתו ומבחר מהחיות על פני כדור הארץ מהמבול, שהובא כעונש על בני האדם על פשעיהם, כדי למחות אותם מעל פני האדמה. סיפור דומה מופיע גם בעלילות גילגמש וב"עלילת אתרחסיס".

תיבת הילוכים
תיבת הילוכים היא התקן המתאם בין "התקן מניע" (מנוע בנזין, מנוע דיזל או מנוע חשמלי) לבין "התקן מונע" כלשהו, ומאפשר לשנות את היחס בין מהירויותיהם ובין עוצמת המומנט שהם מפעילים זה על זה. מהירות הסיבוב עומדת ביחס הפוך למומנט המופעל, ולכן שילוב תיבת ההילוכים להילוך נמוך מגביר את מומנט ההתקן המניע, ומאפשר לו להתגבר ביתר קלות על ההתנגדות שההתקן המונע מפעיל נגדו

תיבת תהודה
תיבת תהודה של גיטרה אקוסטית תיבת תהודה, חלל ריק בכלי נגינה, שתפקידו להגדיל את עוצמת הצליל ולהוציא אותו אל חלל החדר. ללא תיבת התהודה הצליל היה חלש ולא היה נשמע לאוזן. דפנות תיבת התהודה מקבלות את התנודות מהמיתרים ויוצרות תנודות באוויר שבתיבה.
תיבת התהודה אינה הדרך היחידה להגביר את הצליל של כלי נגינה. בגיטרה חשמלית, למשל, נעשה שימוש במגבר. ניתן להשתמש במגבר במקביל לתיבת התהודה.
דוגמה לתיבת תהודה הוא גופן של הגיטרות האקוסטיות והקלאסיות שבמרכזן, מתחת למיתרים, יש חור.
ככל שתיבת התהודה יותר גדולה, כך גם הצליל יהיה יותר חזק: בקונטרה-בס, למשל, הצליל רם יותר מאשר בכינור.
ברמקולים למשל, משתמשים גם כן בתיבות תהודה כדי ליצור צליל איכותי וטוב יותר.

תיבת דואר
תיבת דואר בריטית באוקספורדתיבת דואר היא תיבה המיועדת לאיסוף דואר יוצא מבויל, לשם שליחתו ליעדו. בישראל, תיבות הדואר מוצבות מטעם דואר ישראל ברחובות היישובים ובסמוך לסניפי דואר.
לעתים מכנים בטעות בשם "תיבת דואר" את תיבת המכתבים הממוקמת בפתחי בניינים לשם קבלת דואר נכנס עבור הדיירים.
במדינות מסוימות קיימים מספר סוגי תיבות דואר שונים, המשמשים להפרדה בין מכתבים המיועדים לאזורים שונים או בין סוגי משלוח שונים. לעיר. באוסטרליה - תיבה צהובה משמשת למשלוח מהיר ואילו תיבה אדומה למשלוח רגיל. בישראל היה קיים הנוהג הזה אך לאחרונה הוא בוטל, וכיום תיבות הדואר צבועות כולם באדום.
ריקון התיבות מבוצע בין מספר פעמים ביום למספר פעמים בשבוע. על גבי תיבת הדואר מצוינים מועדי הריקון או השעה בה מתבצע הריקון האחרון ביום.
הצבעים הנהוגים בעולם לתיבות דואר הנם אדום (למשל בישראל, בלגיה, הודו, תאילנד, נורבגיה), צהוב (למשל בקפריסין, צרפת, גרמניה), ירוק (למשל בסין, אירלנד), כחול (למשל בארצות הברית, שבדיה) וכתום (בצ'כיה ובהולנד).

מתוך ויקיפדיה, ערך: תיבת

2 תגובות:

zeevveez אמר/ה...

שכחת שכל מלה נקראת תיבה ולכן האותיות הראשונות שבכל מלה נקראות ראשי תיבות.
משה רבנו נקרא משה לפי המסורת בגלל שמשו אותו מהמים שם שהה בתוך תיבה. במרכז בית-הכנסת יש "תיבה" או "בימה" ומי שעובר לפני התיבה בבית הכנסת כדי לנהל את התפילה בציבור נקרא שליח ציבור. גם ארון הקודש בבתי הכנסת נקרא תיבה. ועדיין לא הזכרנו את תיבת (קופסת) התפוזים ואת תיבת הכלים.

~BS~ אמר/ה...

תודה zeevveez
בכ-תיבת-י את הפוסט לא הכללתי את כל התיבות הקיימות. יש אינספור תיבות בחיינו. נזכרתי שמאוד אהבתי את הסרט שודדי התיבה האבודה, יחידת מידה בסיסית במוסיקה נקראת תיבה ויש תיבת טקסט באינטרנט ועוד. אשמח לקבל עוד תגובות על תיבות.